از من خواستند برنامه های خلاقانه ام برای حوزه علمیه خواهران را بگویم.هرچه دقت کردم خلائی به نظرم نیامد که برای پر کردنش نیاز به برنامه جدید باشد جز یک چیز!
خلق و تولید
آنچه باعث عدم پویایی در بعضی طلاب خواهر می شود، آشنا نبودن با آخرین لایه یاد گیری یعنی خلق و ارائه است.
اگر طلبه بداند از همه آنچه می آموزد باید خروجی بگیرد و خودش صاحب نظر شود انگیزه و نشاط مضاعفی پیدا می کند.
خروجی گرفتن در پایین ترین سطحش یعنی هرچه را یاد می گیریم با آموخته های قبلی ارتباط دهیم و محتوا جدیدی ارائه دهیم.
رسیدن به بالاترین سطح بیان نظر فقط از طریق پژوهش امکان پذیر است.
یعنی طلبه آنقدر مطالعات و تحقیقات تخصصی داشته باشد که در آن زمینه صاحب نظر شود.
لذت نوآوری آنقدر زیاد است که موتور محرکی برای بیشتر دانستن و تلاش کردن خواهد شد.
و در این صورت جایی برای کسالت نخواهد بود.
اگر چرخه یادگیری تا آخرین لایه اش انجام گیرد شاهد کمترین ریزش وبیشترین رویش ها در بین طلاب خواهیم بود.
تاثیر دیگر خلق و ابداع ناظر به بیرون از حوزه ها، یعنی جامعه خواهد بود.
هرچه طلاب خواهر در زمینه های تخصصی توانمند و صاحب نظر بشوند، بیشتر می توانند چالش های جامعه به خصوص بانوان را بر طرف کنند.
نتیجه آنکه تولید از آنچه آموخته ایم ابتدا باعث رشد و نشاط خود طلاب خواهد شد
سپس مسائل جامعه را با روش های نوآورانه پاسخگو خواهد بود.
#به_قلم_خودم
#پژوهش
آخرین نظرات